You are currently viewing Fermentálás

Fermentálás

Dr. Kazsimérszki Alida

“Hosszú ideig jártam orvosról orvosra, de senki sem tudta megmondani, mi lehet az oka az akkor már hét-nyolc éve tartó gyomorpanaszaimnak. Rátaláltam a fermentálásra, és egy hét alatt rendbe jöttem, s azóta sincs semmi bajom, sőt: tele vagyok energiával, a terepfutás is az életem része. A fermentálással készített ételek kiváló hatása az eljárásban rejlik, az így tartósított zöldségek, gyümölcsök, magvak ugyanis probiotikumokat tartalmaznak: az alapanyagon kívül nincs bennük más, csak jódmentes só és víz.”- Dr. Kazsimérszki Alida

Olyan baktériumokat viszünk be ezekkel a szervezetünkbe, amelyek szaporodnak, és amelyek a káros anyagokat kisöpörve rendbe teszik az emésztést. Mivel a fermentálás során nem sütjük vagy főzzük meg a zöldségeket, gyümölcsöket, a bennük lévő vitaminok és ásványi anyagok nem bomlanak el, ráadásul szinte minden részük felhasználható, így semmi sem végzi a szemetesben.

Fermentált Csalamádé

Hozzávalók: 70 dkg fejes káposzta, 50 dkg uborka, 1 nagy vöröshagyma, 2 szál sárgarépa, 2 db zöldpaprika, 2 db piros vagy zöld paradicsom, 1-2 gerezd fokhagyma, jódmentes só, szemes bors.

Elkészítés: A zöldségeket és a vöröshagymát megtisztítom, vékonyra legyalulom. Kilónként 20 g (nagyjából egy csapott evőkanálnyi) sót keverek bele. Félreteszem, legalább egy órán keresztül hagyom állni, hogy a zöldségek levet eresszenek. Ezután kinyomkodom a levét, amit félreteszek. Belekeverem a fűszereket – ezeket bátran lehet variálni, szemes borson kívül illik hozzá a mustármag, köménymag, borókabogyó, babérlevél is. 7 dl-es befőttesüvegekbe nyomkodom, s felöntöm a félretett lével. Fontos, hogy a lé teljesen ellepje a zöldségeket, és az üveg kupakja alatt legalább 1 cm hely maradjon! Teszek a tetejére egy akkora káposztalevelet, ami leszorítja, a felöntőlé szintje alatt tartja a zöldségszálakat és a fűszereket is. Szorosan rácsavarom az üvegre a kupakot, tálcára állítom, és közvetlen napsütéstől védve, szobahőmérsékleten érlelem 4–7 napig. Akár 24 óra elteltével megfigyelhető, hogy szinte forr az üveg tartalma – ha nagyon heves lenne a folyamat, naponta 1-2-szer meg lehet szisszenteni a kupakot. Amikor az erjedés csillapodik, beteszem a hűtőbe, 1-2 hétig tovább érlelem. Ezalatt összeérnek az ízek, a zöldségek roppanósak maradnak, nő a probiotikum-tartalom.

Szívesen elolvasnád a teljes riportot?
Itt találod:
https://www.szon.hu/helyi-eletstilus/2020/05/hosszu-ideig-jartam-orvosrol-orvosra-ratalaltam-a-fermentalasra-es-egy-het-alatt-rendbe-jottem

A fermentációs workshop alapjait pedig itt tudod elérni online formában:
https://www.kincses-kamra.hu/termek/fermentalas-alapjai-ebook-videoval-dr-kazsimerszki-alida/?fbclid=IwAR0O0QPzXGC6rlvugob8sIHyDBVHpSQBxgOztsJHgH6Gc84I3ZjnxAZDzEM